AKADEMIE LIBCHAVY

Zabýváme se rozvojem a vztahy lidí v nejrůznějších profesích a oblastech, například v průmyslových podnicích, ve státní správě a samosprávě, ve školství i zdravotnictví, zkrátka v celém pilíři státu. Společným jmenovatelem vzdělávacího programu je osvojení koučovacího způsobu řízení a komunikace.

 

Apartmány na vršku

Prostředí vzdělávacího a školicího střediska Akademie Libchavy vhodně doplňují Apartmány Na Vršku. Jedinečné ubytovací pokoje s příslušenstvím jsou vybudovány z přírodních materiálů a jsou citlivě sladěny s přírodou Orlického podhůří, panuje zde pohoda a klid. 
 
 
 

   

Novinky

Přihlaste se k odběru novinek o projektu Školy v zemi Komenského

"Děti chtějí poznávat, nemusíme jim dělat opičky." Učitel v malotřídce zvládá prvňáky vedle třeťáků

11.01.2017 10:08

Malotřídních škol je v Česku třetina, přesto se na výuku různě starých dětí v jedné třídě studenti pedagogických oborů většinou příliš nepřipravují. Zorganizovat hodinu, kde se prvňáci teprve učí písmena a třeťáci už pilují vyjmenovaná slova, je pro učitele náročné, velmi důležitá je příprava. Ředitel Základní školy v Nemyčevsi Miloš Novotný k usnadnění práce používá technologie. Žáci při samostatné práci koukají na výuková videa. Obce usilují o to, aby i malé školy v obcích přežily. Jejich financování je ale náročné, ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) slibuje, že reforma financování škol jejich situaci zlepší.

Malotřídka v Nemyčevsi

Nemyčeves – Prvňáci se s panem učitelem učí číst slova na písmeno "d" – deka, datel, dýně –, druháci se sluchátky poslouchají na tabletu výukové video a třeťáci pilují vyjmenovaná slova po "m". Děti ze tří ročníků jsou přitom v jedné třídě, Základní škola Nemyčeves u Jičína má jen dvě: první až třetí a čtvrtou společně s pátou.

"Všechno stojí na precizní přípravě. Než dám dohromady hodinu pro tři ročníky, aby se zabavili všichni, zabere to i půl dne," vysvětluje Miloš Novotný, ředitel školy a zároveň učitel v první třídě.

Malotřídky, kam chodí jen děti z prvního stupně a v jedné třídě se učí více ročníků, tvoří třetinu ze všech základních škol v Česku. Jak v nich s dětmi pracovat, se přitom většina studentů pedagogiky pořádně nedozví. Obvykle se o nich přednášející zmíní jen krátce. Více se výuce v malotřídkách věnují na Univerzitě Hradec Králové nebo na Univerzitě Palackého v Olomouci. 

Učitel musí umět zvládat víc věcí najednou, což není tak jednoduché se naučit. "Naši studenti chodí na praxi do malotřídek už od začátku prvního ročníku, aby věděli, do čeho jdou. Učit v malotřídce je náročné, ale na druhou stranu tam neexistuje šikana, ve škole je rodinná atmosféra. Má své kouzlo," říká garantka výuky v malotřídkách na Univerzitě Palackého v Olomouci Denisa Provázková Stolinská.

Náklady na takovou školu jsou větší než na ty klasické. Dotují je obce jako jejich zřizovatelé; malotřídka je často jediný způsob, jak v obci udržet mladé rodiny. Finanční situaci malotřídek by měla změnit reforma financování škol, kterou nyní projednává Poslanecká sněmovna. "Malotřídky si rozhodně polepší. Škola je v obci důležitá, kde není škola, tam není život," slibuje ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).

Fotogalerie zde

autor: Markéta Hronová

zdroj: https://www.aktualne.cz/?_ga=1.19633720.16955063.1484125579